sunnuntaina, tammikuuta 21

Luettua: Minä, vain minä


Teuvo V. Riikonen on kirjoitellut ajankohtaisen kirjan Minä, vain minä. Näkökulmiä uusitsekkääseen aikaan. Kirja on niin ajankohtaisia aiheita käsittelevä, että tv-ohjelma nimesi sen vaalikirjaksi. En tiedä onko Riikonen ehdolla vai en. Joka tapauksessa se on muutaman vuoden kuluttua kuvaus tämän hetken tilanteesta.

Riikonen löytää monestakin asiasta uusitsekkyyttä, joissa en tätä tullut ajatelluksi. Ehkä niin. Kirja on hyvin luettavaa, joskin loppuun päin mennessä tuntuu että oliko tämä sama paikka jo aikaisemmin. Se on tosin mielikuva, kun en enää tarkistanut oliko näin. Kirja kertoo kuinka media välillä luo harhoja ja ihmiset uskoo niihin. Samaa minäkin olen ihmetellyt.

Itsekkyys on kai jonkinlainen kansantauti, samoin kuin kateus. Toisaalta ei-itsekkäitä helposti käytetään hyväksi, vaikka tarvetta ei olisi.

Riikosen kirjassa oli mielenkiintoisia kirjoituksia myös nyky koulusta ja sen motivoinnista. Nykypiirteet tuovat mieleen yrityselämän ja kvartaalitalouden.

Kokonaisuutena kirja oli nopeasti luetttavissa, mutta mitään suurta ahaa-elämystä en siitä itselleni saanut.

Ei kommentteja: